شکوفایی خلاقیت و موفقیت تحصیلی در دانش آموزان در تمامی مقاطع تحصیلی از موضوعات مهمی است که تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار داردو قطعا نشاط و شادکامی باعث میشود ذهن انسان پویا، زبانش گویا وخلاقیت و استعدادش شکوفا گردد. در مدارس پویا، امید به زندگی، موفقیت و کنجکاوی، شادی و طراوت تحصیلی، برانگیزنده و تحقق دهنده استعدادها و نیازهای فطری و مقتضیات آتی دانش آموزان است. در گذشته هدف آموزش و پرورش تربیت عدهای فارغالتحصیل بوده که فقط بتوانند امرارمعاش کنند. ولی در قرن جدید آموزش و پرورش به این نتیجه رسیده است که سرلوحهی تعلیم و تربیت در یک جمله خلاصه شده است: «شوق زندگی کردن را به دانش آموزان بیاموزیم». در حقیقت رشد پایدار ما در گرو شادی پایدار است از طرفی نباید از تأثیر شادی و نشاط بر یادگیری دانش آموزان غافل شد، بنابراین لازم و ضروری است که این شادی در مدارس ایجاد و مدیریت شود. این را نباید فراموش کرد که جامعهی علمی زنده و پویا، جامعهای است که عوامل شادی در آن فراوان باشد و در برنامهریزیهای آموزشی نظامهای مختلف آن، راهکارهایی جهت شادابی و نشاط دانشآموزان طراحی و تنظیم گردد.
به نظر میرسد ،برای بشر داشتن نشاط و روحیه شاد مهمترازغذاوخواب است.بچه هایی که فقر نشاط دارند یاد نخواهند گرفت.آیا ملاحظه کرده اید که انسان با چه شور و عشقی به دست ساخته خود مینگرد؟
خداوند نیز هنگامی که بشررا آفرید با عشق از روح خود در آن دمید و فرمود: "فتبارک ا.احسن الخالقین" این یکی دیگر از روشهایی است که برای فعال کردن کلاس ارائه میشود،تلاشی که دانش آموزان برای خلق کارهای جدید و متفاوت از دیگران به کار میبرند احساس توانمندی را به آنها القا میکند و از این راه به خودباوری و شکوفایی میرسند.در واقع،معلم زمینه سازی میکند ودانش آموزان اندیشه ورزی و سپس اندیشه خود را به صورت کار عملی متجلی میکنند و به کمک این روشها کارآیی معلمان برای تفهیم مطالب درسی بیشتر میشود.امروزه،وظیفه معلمهای عزیز ایجاد انگیزه یادگیری و تسهیل یادگیری است و بطور کلی یادگیری پدیده ای است که خود شخص بایدانجام دهد که همین عامل باعث رشد وشکوفایی و خلاقیت وایجادانگیزه وشور ونشاط در روحیه دانش آموزان خواهد شد.
بیستمین پرسش مهر ریاست جمهوری آموزان ,دانش ,شادی ,نشاط ,یادگیری ,شکوفایی ,دانش آموزان ,شکوفایی خلاقیت منبع
درباره این سایت