در نگاه قرآنی، مراحل متعالی و برتری از کمال وجود دارد ، این مراتب از کمال با بهجت و سروری نامتناهی و بیکران همراه است ، از طرفی انسان نیز موجودی است که شایسته این شادی و رضایت و خشنودی میباشد، لذا انسان سعید که سرور و شادی همیشگی و مستمر دارد هرگز به شادی مقطعی و گذرا دلخوش نبوده و بسنده نمیکند. مشخصه شادی مستمر و سعادت حقیقی این است که دائمی بوده و برای آن کرانه ای نمیتوان تصور کرد ، حال آن که شادیهای گذرا ، محدود به یک مقطع بوده حضوری غیردائم و لحظه ای داشته و بعضاً به حالت مقابل خود، یعنی غم واندوه مبدل میگردد. مطابق تعابیر دینی جایگاه شادیهای طبیعی و دنیوی که با لذات مادی و محسوس همراهند در زندگی مادی است وجایگاه شادیهای معنوی و اخروی دربهشت های مختلفی است که درطول یکدیگرقرارداشته وبرترین آنها درعالیترین بهشت ما یعنی جنت رضوان الهی، همان بهشتی که خداوند سبحان در آن حضور داشته و زیبایی وجمال خود را در آن آشکار ساخته است، جای دارد. قرآن کریم ، در مورد شادی که احساسی ضروری برای انسانها محسوب میشود مطالب بسیاری بیان نموده است. تعابیر این کتاب مقدس با شادیهای دنیوی مخالف نیست، بلکه مهم نوع شادی است ، شادیهایی که لطمه به دیگران میزند ویا دارای قبح اخلاقی و مذهبی میباشد و درتضییع حقوق خداوند ، خود فرد و سایرافراد نقش دارد ، در نظر قرآن کریم نکوهیده و دارای عذاب اخروی میباشد . اما شادی برای تفریح در صورتی که قبح اخلاقی نداشته باشد در نظر قرآن کریم اشکالی ندارد. گشت و گذار درطبیعت و مشاهده نعمتهای زیبای خداوند موجب شادی وآرامش درونی میشود وانسان را ازحالت غم و افسردگی رها میسازد که علاوه بر درک تجربی، این مطلب در بسیاری از آیات قرآن بیان شده است .
بیستمین پرسش مهر ریاست جمهوری شادی ,قرآن ,شادیهای ,کریم ,خداوند ,قرآن کریم منبع
درباره این سایت